Första Flugan Ut

Jag ska hålla i en liten nybörjarkurs i flugbindning för Fjällorna här i Västerås i slutet av mars, och det var inte lätt att komma på vilken fluga som passade bäst att börja med. De allra flesta personer jag har frågat svarade: Red Tag. Så då får det bli första flugan ut. Har själv övat genom att binda upp ett gäng olika varianter, och försökt att verkligen tänka på HUR jag gör och VARFÖR. Själv lär jag mig massor och att gå till botten med en fluga är inte alltid fel.



Red Tag: Flugmönstret är gammalt. Det skapades redan i mitten av 1800-talet av en herre som hette Martyn Flynn. Originalet bands som en våtfluga, och hette från början Worcester Gem efter ursprungsorten Worcestershire. Den kan bindas som Våtfluga och Torrfluga i nästintill oändliga varianter. En klassisk superfluga för Harrfisket som även faller öringen i smaken.

Kommentera

