uppgradering av flugbindarstädet

mycket inom flugfiske/flugbindning kan vara som en hel djungel av information/fakta/kvaliteter att skilja ut, ta till sig och så småningom kanske till och med lära sig någonting om. Flugbindningsstäd är inget undantag. Har under många år haft ett bordklämme-städ (vad heter det igentligen?) som följde med i ett ”nybörjarkit”, och för mig har det har fungerat helt ok. Men som inom så många andra intressen kommer man ju oftast till en ”punkt” Där man vill ha lite mordenare… lite mer ”tidsenlig”… lite mer ”spacig” lite mer ”pro”… Man vill helt enkelt uppgradera sig… Därtill kommer ju också den aspekten att när man uppgraderar sig får man ju faktiskt lite fler/bättre användningsområden än tidigare och det är ju inte helt fel.

så för snart 2 år sedan bytte jag upp mig till ett begagnat ”Danica FTV” (och då pratar jag inte om FolkTandVården, utan om Fly Tying Vise, hyfsat prisvänligt också) och jag tyckte ju genast att jag kunde binda snyggare flugor😉 Men att ha ett städ man skruvar fast i bordskanten skapar begränsningar, och eftersom jag nu har flera mässor som ligger framför mig, så tyckte jag att det var dags att ”uppgradera” sig igen… har funderat ett tag på Barracuda Indexter, men nja. Det finns ju allt för många att välja mellan… kanske ett Swiss-vise base eller varför inte Tiemco Vise II som har mycket hög dregelfaktor samt ett fantastiskt högt pris.

efter mycket funderanden så fick plånboken bestämma.. Det bidde en bordsplatta till befintligt städ…

 

3 thoughts on “uppgradering av flugbindarstädet

  1. Städet är ju jättefint och verkar hur bra som helst!! Hmm.. om jag ska fortsätta lära mig att binda så vill jag också uppgradera till ett städ på platta.. Fast inte till ett fantastiskt högt pris utan ett fantastiskt lågt istället😉 Tack för dagarna två sötsemlan!! Det var ju såå roligt!

Kommentera

