Fiskemorsan goes Salmon..

..plötsligt befann jag mig i bilen, på väg norrut mot Ljusne…för att för första gången i mitt liv fiska lax…med kissekatten😉 Det var inte bara laxfisket som var nytt, utan även att kasta med tvåhandsspö..


Jag fick en kort men utförlig kasttekniksgenomgång av Jonsson, sen var det bara att på ”bambiben” stå där ensam och fiska lax för första gången i mitt liv…

många moment att komma ihåg att göra i rätt ordning, men det gick faktisk bättre än förväntat..


Medfiskare för dagen var: Honken och Jonsson…


…och Bosse..


då laxfisket bedrivs ganska intensivt är det viktigt att fylla på med energi mellan kastomgångarna..😉


Då det inte händer så mycket i fiskväg, blir intresset för den våg som sakta rullar in, mycket stor.


Plötsligt känner jag hur det drar till i linan när jag börjar lyfta den och jag konstaterar att jag har min livs första lax på kroken. Det jag tidigare bara hörts berättas för mig, att de rusar vilt och man får hålla fingrarna undan den skenande rullen fick jag nu på nära håll uppleva. Adrenalinkicken slog till med full kraft..

när jag fick höra att den var ”rättkrokad” steg pulsen ännu några steg… och när linan för ett tag gick fast bland näckrosorna tror jag hjärtat tog en paus…


Men det gick bra och alldeles en stund senare satt jag glädjedarrig med 9,6 kilo lax i famnen… Första gången jag fiskade lax!!!…jag menar, hur svårt kan det vara? ;-) (he, he)❤ och visst är det så att jag definitivt kommer att fiska lax igen…så är det bara!

16 thoughts on “Fiskemorsan goes Salmon..

  1. Stort GRATTIS! Hör av dig nästa gång du besöker Ljusne så att jag kan komma o knäppa lite kort o fiska också.

Kommentera

