Jordgubbsfluga…

…nja, kanske inte riktigt som titeln utger sig för att vara, men kvällen bjöd på lite bindinspiration och ivrigt satte jag mig vid städet och lät fingrarna löpa…Liksom tankarna..tänkte på det vackra i våren och vakande fisk..

…en galet tilltuffsad men förhoppningsvis god fluga tog form…och appropå god…tänk er en solig dag i maj…jordgubbspaj…sötsuget slog till med sådan kraft att jag hamnade i köket och resultatet där blev…ja, just det…en Jordgubbspaj… i väntan på en solig dag i maj😉

Här är receptet:
Paj botten:
150g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl Creme Fraiche
1 st ägg
1 dl socker
1 tsk bakpulver
jordgubbar eller andra bär, ananaskross

smält smöret och blanda ihop ingredienserna till botten, knåda ut i en form och forma upp kanter att hälla resten av fyllningen i . Blanda ihop resten + bär och och häll i degbottnen.
225 grader i ca 20-25 min… mums!!

 

5 thoughts on “Jordgubbsfluga…

  1. … kan nog bli en fin fångst på den flugan … o nu blev jag ju sugen på paj, när jag såg på nästa bild … hinner inte ordnas i kväll … annan prio … men i morgon tror jag nog det kan bli en paj som efterrätt … tack för receptet o ha en fin helg, Jeanette

Kommentera

