Gästbloggare: Ulf Björn

Hej!

Jag heter Ulf Björn och är 46år och bor i ett litet samhälle som heter Annelund strax utanför Borås och som nu fått äran av Jeanette att skriva några rader.
Bild 070
I hela mitt liv har fisket varit mitt stora intresse, från det att pappa tog med mig ut till havet som 3 åring. Där stod jag mellan pappas ben och fick veva in gång på gång. Sen var jag fast.
Började med flugbindning och flugfiske när jag var 12 år. Jag hade tur för där jag växte upp fanns det flera sjöar med inplanterad ädelfisk. Här bodde jag stort sett all min lediga tid. På somrarna tränade jag mycket i Bystasjön som ligger strax utanför Gällstad, där mamma och pappa hade stuga. På den tiden fick man inte vara kräsen.  Det blev många kast med torrflugor på vakande Mört och Sarv, men nu som vuxen med 36 års erfarenhet kräver jag lite mer av mitt fiske 🙂
Bild 005

När det gäller flugbindning har mitt intresse ökat mer och mer, framför allt när materialen har blivit bättre och roligare. Hemma sitter jag i min flugbindningshörna och binder både till butik i närheten och till vänner och bekanta som åker till Argentina, Cuba och andra intressanta fiskecamper.

Med mitt stora intresse för flugfiske, har jag fått med mig hela min familj dvs fru och 6 barn. Tillsammans gör vi härliga resor upp i landet. Och hela familjen följer med.  De minsta grabbarna Andreas 6år och David 8 år började flugfiska den gånga sommaren, medans de 4 äldre har hållit på ett bra tag. Av de äldsta är det framför allt Joel Björn som har samma stora intresse som jag, om inte ännu mer.
036
Joel tänker satsa på detta som ett yrke och går idag sportfiskeguidesutbildningen på Älvdalens Utbildningscentrum. Och ni som brukar besöka Sportfiskemässan och Flugfiskemässan har säkert sett honom på flugbindningsgatan. Måste säga att jag som pappa är lite stolt!

Nu när vintermörkret faller på sitter jag i min hörna och binder samtidigt som jag drömmer om kommande säsong som för mig börjar 1 april, då det är premiär för Havsöringen här på västkusten.  Snart kommer Joel hem för lite jullov och då kommer vi att sitta binda flugor och ljuga om hur stora fiskar vi kommer att få.

Eftersom det snart är jul önskar jag er Alla en God Jul och Ett Gott Nytt Fiskeår !

Ulf

One thought on “Gästbloggare: Ulf Björn

Kommentera

