Gästbloggare Januari: Ulf Jonsson

ulf1
Undertecknad där jag trivs bäst – Nära laxen..

….. äran att få vara ännu en gästbloggande Ulf(Jonsson) förpliktigar :-) Tar det från roten och ska försöka summera mitt fiskande från tidig barndom till dags dato.

I begynnelsen var det klubbhuset i Stäket ( norra Stockholm),  som gjorde mig till nörd. Dit tog jag mig nästan dagligen med bussen för att löda pirkar, binda flugor, bygga spön , delta i frågesport… u name it.. Tror jag var ca 13 år då jag blev fast (för att sätta det i perspektiv så bör det sägas – även om det tar emot- att jag hunnit bli 48 år  nu).

I och med att jag började högstadiet så fick man välja ”Fritt valt arbete” och naturligtvis blev det fiske och ännu mera tid ute i klubbhuset.  Håkan Jansson, ungdomsledare och eldsjäl, hade den goda smaken att ta med sig ett antal ungdomar upp till Härjedalen på sommarloven. Ändlösa dagar/kvällar och nätter med flugspö i hand på jakt efter öring, röding, sik och harr – sommar efter sommar – formade mig till flugfiskefantast, Tror jag hann med 7-8 somrar innan lusten att resa ut i världen utan spö kom över mig. Tillbringade en hel del tid utomlands och försjunken i allt annat än fiske. Var borta från fisket i många år.

I mitten av 90-talet så var jag mitt uppe i min utbildning på KTH och av en slump så hamnade jag på en guidad fisketur med några klasskamrater. Så var det ”kört” igen. Sedan dess har laxen mer eller mindre styrt mitt liv. Jag vill inte veta hur många timmar jag lagt ner på att fiska lax J Vad jag vet är att det var fler timmar förr per år-det finns många dagar och timmar mellan tentaperioderna som kan ägnas åt fiske. Som exempel på hur akut sjuk jag var så summerade jag mitt fjärde högskoleår med 270 fiskedagar.. Kan sakna den tiden enormt idag.  Slutet av 90-talet/sekelskiftet. Jag hade upptäckt trollingen-Vänern och Vättern var proppade med fisk,  norrlandsälvarna bubblade av lax .Fisken -men framförallt- tiden fanns!

Idag 2012/2013 så är det långt från 270 fiskedagar per år. Familj, karriär, företag, familj har fått en hel del av den tillgängliga tiden. Laxen är idag mer än någonsin mitt mål med fisket. Kan enkelt summera det till att jag lägger ca 95 % av min fisketid på laxfiske. Vågar nog påstå att jag idag bedriver ett laxfiske med mer kvalitet än tidigare. Har lärt mig att vårda den tillgängliga tiden.  Ett idogt jobbande har också skapat ekonomiska resurser att kunna besöka riktigt bra vatten-

island2
Island 2011

En typisk fiskesäsong idag är som följer:

April/Maj – Trollingfiske, ungefär 10 dagar nere i Södra Östersjön

Juni – Trollingfiske, alla dagar som det inte blåser. Fiske i de heta vattnen runt Understens fyr med utgångshamn Grisslehamn

båten
Understens fyr                                                
Min älskade båt❤

Juli/Augusti – Spinnflugefiske/flugfiske(företrädesvis) i mån av tid.. i någon av våra utbyggda älvar (oftast Ljusnan) eller uppe i Torne – och Muonio älvar. Är fisket bra så brukar det gå att finna tid J

Sep/Okt – En veckas fiske på Kola riktad mot de kromblanka, lusade laxarna i höststegen

tid för eftertanke
Tid för eftertanke vid Umba river

All tid däremellan ägnas åt drömmar om nästa lax, flugbindning, redskapsvård, båtfix. m.m.

bisysslor
Varje del av säsongen har sina arbetsuppgifter. Bisysslor till själva fisket som jag verkligen njuter av

Framtiden för laxfisket i Sverige  har i många år sett bister ut. Kan ju själv mäta hur lång tid det är mellan fiskarna och konstatera att det var ”bättre förr”. Även om laxen är på väg tillbaka (fisket i södra Östersjön är inget annat än vansinnigt bra igen) så är det en bit kvar till de riktigt heta åren i slutet av 90-talet. Den största skillnaden finns i vildlaxälvarna. Vågar påstå att det vid t.ex. Jockfall där jag tillbringat massor av tid numera tas lika många laxar på en säsong som det tidigare togs på en ”normal helg”. Anledningarna är flera och komplexa men mycket kan tillskrivas den katastrofala fiskepolitik som förts(och förs) i Sverige.  Ska inte fördjupa mig i den just nu . De flesta av er såg säkert Uppdrag Granskning som på ett formidabelt sätt lyckades koka ner frågeställningarna och belysa haveriet. Om ni inte sett programmet – passa på innan det försvinner från tablån http://www.svtplay.se/video/596413/del-13

Jag har haft förmånen att fiska i några av världens bästa vatten och de har några gemensamma nämnare.

  • De har varit ”illa ute” p.g.a överfiske från yrkesfisket
  • De har ”strukturerats upp” och fisket har fått en annan referensram än rent kilopris (människo- eller djurföda) som yrkesfiskefångad fisk
  • De har låtit det ”sunda förnuftet” vinna och värderat vattnen utifrån ett ”hållbart fiske”

Utifrån det tänkte jag börja avrunda med tron på positiv utveckling också här. Jag ser idag en ny generation med nya värderingar vid vattnen. Jag slipper idag se hur vild smolt maskmetas upp ur vildälvarna av en äldre generation ortsbor. Jag ser en utveckling där yrkesfisket trycks tillbaka och regleras mot mer hållbara nivåer.

Och – Ja.. för den som möjligen undrar. Jag är för ett mer reglerat trollingfiske. De fångster som idag tas är små i jämförelse med yrkesfisket och det kustnära fisket vid älvmynningarna men en reglering har ett stort symboliskt värde. Glädjande nog är den utvecklingen redan i full snurr.

Till sist vill jag tacka för ordet och vem vet – Jag kanske får chansen att vara med här igen någon gång.

ulf
Syns vid vattnet – Skitfiske!

Kommentera

