Ofiskat!!

Det här inlägget har inte ett dugg med fiske att göra, det är fullkomligt ofiskat, men ack så viktigt ändå…

Det ryktas om att svenska barn blir allt sämre på matematik och forskare, politiker och div förståsigpåare kommer med alla möjliga teorier och förslag och varför och hur vi kan vända på trenden.

Mitt förslag är att låta barnen äta mer glass!! Ja, du läste rätt, men inte utan att det ligger en tanke bakom. Vi som är uppväxta på 70-talet minns nog de gånger man fick ett glasspaket att dela på?? Hur noga det var att det blev delat på exakt mitten och den som inte skar, var den som fick välja bit först. Jag minns så väl hur jag stod med kniven och darrande hand och med ögonmåttet försökte klura ut vart exakt hälften var på glassen. För att låta storebrorsan få en större bit fanns inte i min tankevärld. Var vi flera som skulle dela var det precis lika viktigt att dela i exakt lika stora bitar, vare sig det var tredjedelar eller fjärdedelar.

Dagens barn får inte samma naturliga och viktiga inblick i konsten att dela lika, då glassföretagen tagit bort den möjligheten genom att trycka dit färdiga mått på paketen. Hur tänkte dom där??

20140209-180444.jpg

5 thoughts on “Ofiskat!!

  1. Kanonbra tänkt där du! :):) Dessutom får ungarna knappt tänka själva numera, de curlas till snart helt handlingsförlamade individer! Mera glass och låt barnen få göra själv i den mån utvecklingen går framåt.;)

  2. Kom ihåg att man alltid blev tjurig när man skar fel och missade en millimeter glass. Det har gjort mig till den ogina person jag är!😉

Kommentera

