Skåne, tur och retur…

Efter att ha jobbat halva fredagen, packade jag bilen med div fiskeutrustning, en son och ett väldans glatt humör och styrde kosan nedåt i landet. En sedan länge inplanerad fisketur i dagarna tre med en ”gó gubbe”, blev av mitt eget och andras ”slarv” i slutänden en fiskedag. Men en fiskedag är bra mycket bättre än ingen fiskedag alls, så det så!! Och att få kvalités tid med sonen som dessutom hängde med ut och fiskade, det är värt mer än ord kan beskriva…

20140505-203804.jpg
Horngädda (Näbbgädda) stod på menyn och efter en oväntad lång sovmorgon på lördagen gav vi oss av mot havet…

20140505-204424.jpg Det dröjde inte länge innan Flisan hade påslag och strax efter en hornis på kroken. Jag kämpade på och strax därefter hade jag min allra första Horngädda i min hand. Löjligt glad kan man bli, och just precis så glad blev jag 😉

20140505-204714.jpg Men allra gladast blev jag då Frej ropade till och hade fått Hornis på kroken. Jag skyndade mig så gott jag kunde genom vågorna och bitvis stenig botten, för detta ville jag absolut föreviga. När jag kom fram satte jag mobiltelefonen i munnen (den jag skulle fotografera med, då jag ej äger en ”vanlig” kamera) så jag hade händerna fria för att ta fram peangen… och i just ett sådant läge är det inte så lämpligt att börja prata, men i min iver och glädje kunde jag inte hålla tyst, så ut kom orden och ner i vattnet föll mobilen.. Men innan den havererade så lyckades jag iallafall föreviga Frej tillsammans med sin första Horngädda…

20140505-205746.jpg tyvärr fick vi strax efter avbryta fisket, då vinden inte riktigt visade sig från sin vänskapligaste sida. Senare på kvällen hemma i stugmyset hos Flisan, efter att ha sett på div flugfiskefilmer så säger Frej: ”Morsan, köper du flugspö och rulle till mig då? jag vill börja flugfiska” ❤️

Kommentera

