Ett hav, en båt och några Laxar…

Även i år fick jag följa med Ulf och hans Disel-Doris ut på havet i jakten på de stora laxarna… Solen sken när jag packade in de sista sakerna i bilen och begav mig. Minnena från förra årets Lax-Flax kittlade fantasin och det var svårt att låta bli att le där jag körde… 20140611-172113-62473144.jpg Tidigt på morgonen kastade vi loss och vädergudarna visade sig från några av sina bästa sidor. Att havet är stort, vackert och mäktigt och en Lisa för själen är jag helt överens med mig själv om. Nästan lite som att gunga sin själ i en hammock 😉 Lugnet som infinner sig, småpratet om livet i stort och smått med en mycket god vän och däremellan lite (läs mycket) godis… Plötsligt tjuter det till i en av rullarna och lugnet byts ut av en adrenalinkick som känns ända ner i tårna.. Stora laxar är roliga att drilla, så är det bara.. Vare sig det är på flugspö eller trollingspö. 20140611-173717-63437573.jpg efter två fantastiska fiskedagar var det dags att styra kosan hemåt… Jag tog en välbehövlig sovmorgon medan Ulf på nytt for ut på havet med avbytande matros.

20140611-173959-63599624.jpg efter ett kärt besök med förmiddagskaffe hemma hos Patrik och Annelie, började jag min färd hemåt, mobiltelefonen hade lagt utav på morgonen, men vad gör väl det tänkte jag, det ordnar sig snart… Strax innan Enköping så dog bilen, jag lyckades iallafall styra in mot kanten på den vältrafikerade motorvägen. Snabbt ur och fram med varningstriangeln som föll sönder vid uppvikandet, så det blev bara en liten del som fick signalera att någonting inte stod rätt till… och så fungerade ju inte mobilen, och då känner man sig väldigt utlämnad… Trots några försök att vinka in en bil till undsättning, så var det ingen som stannade. Bara att låsa bilen och börja knalla.. Då stannade en bil och jag fick låna både telefon samt blev bogserad in till macken i Enköping. Där klev jag in med min 12-kilos lax i famnen och bad om att få låna kylrummet, eftersom det skulle dröja ett tag innan nästa bogseringshjälp kom. Hjälpen kom och bogseringen gick som det skulle, men i sista rondellen hemma i Västerås brast mitt bogseringsfäste och gjorde att kroken flög med hög hastighet in i bilen framför och efterlämnade en rejäl buckla… frågor på det?
Någon timme senare klev jag iallafall in över tröskeln hemma i lägenheten och kunde åtminstone konstatera att laxen hade klarat sig…

20140611-180214-64934817.jpg

Kommentera

