Kvinnor Fiskar Vackrare..

Om det är en sanning eller en modifikation förtäljer inte historien, men så hette iallafall det event som anordnat en kastkurs i tvåhands som jag, Helena samt ett stort gäng andra kvinnor hade anmält oss till. På fredagen bilade jag och Helena ner till Sötnöten Sussi för lite fredagsmys och övernattning innan vi på lördagen fortsatte ned till Mörrum och Bringséns Sportfiske för uppsamling.

IMG_1462.JPG ärligt talat så hade jag nog förväntat mig mer av dagen. Efter några fotosessioner var det dags att få en snabb genomgång av kasttekniken och därefter gjorde de duktiga kastinstruktörerna sitt bästa för att få oss att komma igång. Men då både jag, Helena och Sussi hade några års erfarenhet i kast med enhands bakom oss så kändes det som om vi blev lite lämnade åt oss själva. Nåväl, vi roade oss gott på egen hand och stämningen var på topp bland alla deltagare.

IMG_1465.JPG Det svåra var att se att det faktiskt fanns vakande fisk i närheten samt vetskapen om att vi bara hade ett kroklöst träningsfluff längst ut på tafsen 😉 Adrenalinet och fiskeabstinensen slog till med full kraft. Efter lunch fick vi reda på att vi faktiskt skulle få fiska med flugor samt att fiske för oss var tillåtet trots att då jag ringde och bokade in mig på detta frågat om fiske var inkluderat men fått svaret att: ”inget fiske, bara ren kastkurs”. Och där stod vi utan att ha någon som helst fiskeutrustning med oss. Vi som då ville fiska fick iallafall 1st fluga var av de trevliga instruktörerna (tror till och med att de tog dem ur sina egna personliga askar) Därefter åkte vi till Pol 32 för att testa på riktigt och för oss själva. Efter bara ett litet tag blev jag av med min enda fluga och då avsaknaden av övriga flugor var ett faktum knöt jag på det örhänge vi fått på morgonsamlingen och fick fortsätta eftermiddagen med att övningskasta med det, vilket var ju bra träning det också, men chansen att ev få en fisk blev ju tyvärr lika med noll…

IMG_1463.JPG …fast den nollan rättade jag och Helena till nere i butiken med varsin tyglax

IMG_1461.JPG Absolut toksötast på hela dagen var iallafall lilla Eira vars mamma Linda också deltog i kursen och Linda avslutade dagen med att ta sin första lax, en vacker hona på 95 cm. Och hennes glädjefyllda och vackra leende är väl ändå ett bra bevis på att kvinnor fiskar vackrare…

3 thoughts on “Kvinnor Fiskar Vackrare..

  1. Hej Fiskemorsan !
    Kvinnor Fiskar Vackrare utlyste 2 nybörjarkurser till alla tjejer som ville lära sig flugfiska med tvåhandspö i Mörrums ån, ett av Sveriges finaste fiskevatten. Utlovat för 500kr ingick lån av utrustning och sportfiskeguider (a’ ca 500kr/timme/guide ) då ingick dessutom frukost, lunch, eftermiddagskaffe med tårta och en afterfishdrink med tilltugg! Kursen inklusive våra fina goodiebags var värt 2560kr, då är inte värdet av fiskeguiderna inräknade..
    När du anmälde er framgick det med all tydlighet att det var en nybörjarkurs i tvåhandsfiske utan krok. Ni skulle naturligtvis valt att stannat kvar på pool 1-4 med de andra deltagarna och haft tillgång till de duktiga fiskeguiderna så ni kunde övat ni också ! Ni blev absolut inte lämnade åt er själva, tvärtom bad ni om att få gå iväg med Sussi Stridh som var speciellt inbjuden av oss.
    Vi och två fiskeguider var nere vid pool 4 och letade efter er innan eftermiddagskaffet som ni uteblev ifrån, vilket vi tyckte var trist.
    Som överraskning utlovades på morgonen till dem som ville och kände att de kunde, att de skulle få prova på med riktig fluga senare under dagen, så här i efterhand tycker vi att ni anmälde er till fel kurs om ni hade i åtanke att ni skulle få fiska fritt med egen utrustning.
    Vi i Kvinnor Fiskar Vackrare samarbetar ideellt med alla lokala sponsorer för att kunna ordna dessa kurser i syfte att utbilda kvinnor som aldrig hållt i ett spö tidigare! Vårt mål är ju att få kvinnor att vilja fiska och lära sig från grunden och hitta glädjen i fiske i samvaro med andra kvinnor då vi är så få kvinnor i sportfiskevärlden!

    Vänligen
    Kvinnor Fiskar Vackrare i Mörrum

    • Hej! Självklart hade jag inte i åtanke att via kursen få tillgång till fritt fiske med egen utrustning (som jag ändå inte ens har) det jag menade med vad jag skrev var att det hade varit större chans att få fisk om jag hade haft fler än en fluga. (Vilket jag hade haft med mig om jag vetat) Vidare skrev jag inte heller att vi blev lämnade åt oss själva, jag skrev att det kändes lite som det, vi fick bra hjälp av instruktörerna, men då de även var färre än utlovat så tycker jag också att de som aldrig hållit i ett spö tidigare behövde den mera hjälpen de fick. Vi sa också att vi nog inte skulle komma till em fikat, så om ni glömde/missade det är det beklagligt att vi missförstod varandra. Beklagligt också att ni tog mitt blogginlägg som något negativt, och missade alla de positiva bitarna. Jag hade iallafall en bra och rolig dag och kommer med all säkerhet att komma tillbaka till Mörrumsån och fiska på riktigt, då jag lärt mig mer om att kasta med tvåhands 🙂

      Med vänlig hälsning, jeanette.

  2. Jamen, så bra det känns och roligt att vi är överens! När du besöker Mörrum igen, då hoppas vi att du hör av dig till oss, för som vi sade sist, är du varmt välkommen att bo hos oss, vi hjälper gärna till ! Vänligen Kvinnor Fiskar Vackrare 🎏

Kommentera

